۱- املای تقریری (خطابه ای)
۲- املا به خود:
تعداد سطری( خط) از درس را بنویسد و ، چند بار آن را بخواند، سپس آنچه را به خاطر سپرده ، به
۳- املای رنگی:
تعدادی کلمه از روی درس نوشته و جای یک حرف را خالی بگذارد،. کتاب راببندد و با مداد رنگی جاهای خالی را کامل کند
۴- املا از حفظ:
چند بار درس را صامت خوانی کند، کتاب را راببندد، از حفظ جمله و کلماتی را بنویسد
۵- املا سفره ای:
با ماژیک روی سفره یکبار مصرف بنویسد
۶- املا خوشه ای:
یک کلمه از درس انتخاب کرده و بنویسد وبا صدای آخر کلمه ، دو کلمه دیگر پیداکرده وبنویسد واین کار را ادامه دهد، هر جا که دیگر کلمه ای نیافت ، خوشه کلمات را همانجا تمام کند و دوباره کلمه جدیدی بنویسد ( کلمات تکراری نباشد)
۷- املای طلقی:
با آب رنگ، رنگ انگشتی، گواش یا ماژیک روی تخته طلقی بنویسد (تخته طلقی ، یک برگه سفید بین دو طلق گذاشته و اطراف آن را چسب بزنند)
۸- بگرد و پیدا کن:
کتاب را ورق زده، درس ها را مرور کند، کلماتی که ارزش املایی دارد بنویسد.
( با این کلمات می تواند برای مشق شب ، جمله بسازد)
۹- تداعی معانی:
کلمه ای را بنویسید یا خودش کلمه ای بنویسد، مثلا کلمه « درخت » وبعد هر کلمه که با دیدن « درخت » یادش می آید بنویسد
۱۰- کلمه سازی:
چند حرف انتخاب کند، بعد تا می تواند با این حروف کلمه بسازد ( مثلا ، ک ، ر ، ا ، ش)
ادامه انواع املا
۲۱- املا آینه ای:
کلمات را قرینه بنویسید ( از سمت چپ بنویسید) و کودک اینه را روبروی کلمه گرفته و شکل صحیح کلمه را که در آینه می بیند بنویسد، در مرحله بعد خودش یک سطر قرینه بنویسد سپس صحیح آن سطر را بنویسد
می تواند ابتدا حروف را قرینه نویسی کند سپس کلمه و جمله بنویسد
۲۲- کلمات و جمله ها را با ریتم و آهنگ های مختلف بخوانید تا برایشان دلچسب شود
۲۳- املا هوایی:
کلمات و جمله ها را با مداد در هوا بنویسد
( هوانویسی موجب تسریع درحرکات عضلات دست، بازو و ساعد شده ونیز سبب هماهنگی مغز با چشم می گردد)
هوانویسی کمک زیادی به تند نویسی می کند
۲۴- لاک پشتی:
تصویر لاک پشت را تقسیم بندی کرده و کلماتی که ارزش املایی دارد یا کلماتی که حروف ( ل، ا، ک، پ، ش، ت، ی ) دارد از درس بنویسد یا کلماتی که به او احساس خوب می دهد بنویسد
(تلفیق هنر واملا)
۲۵- حافظه ی دیداری:
چند کلمه بنویسید، ببیند بعد پاک کنید و او کلمات را در دفتر بنویسد ( از ۲-۳ کلمه شروع کنید و با تمرین و پیشرفت او می توانید تعداد کلمات را بیشتر کنید، از ۹ کلمه بیشتر نشود )
۲۶- حافظه ی شنیداری:
چند کلمه یا جمله فقط یکبار با صدای معمولی بگویید واو بنویسد، با تمرین و تکرار، کلمات را بیشتر و جمله ها را طولانی تر کنید
۲۷- املا ماری:
تصویر مار را تقسیم کرده و کلماتی دران بنویسد
( تلفیق هنر واملا)
۲۸- خورشیدی:
شعاع های خورشید را رسم کرده ودر آخر هر شعاع یک کلمه بنویسد
۲۹- جدول نشانه های هم آوا:
یک جدول کشیده ونشانه های هم آوا را ( س، ص , ث – ط ، ت – ق، غ – ض ، ظ ، ز، ذ – ح ، ه ) در ستون ها نوشته، سپس کلمات را بخوانید و او کلمه را در ستون مربوطه بنویسد
۳۰ – کلمه سازی با ترکیب دو نشانه:
مثال: « سو » ، سوزن ، سوت، سو زش …
« ما» مادر ، ماست ، ماشین …
✨✨✨┄┄┅❅🌼❅┄┄✨✨✨