انچـه در مرحلـه اول مـا را بـه خواندن یک نوشـته ترغیب میکند، موضوع آن اسـت.
مطمئنـا نوشـتن دربـاره (تعویض المپهـای چراغهـای راهنمایـی چهـارراه نزدیک
خانه مـان)، موضـوع و سـوژه جالب و به دردبخـوری برای دیگران نیسـت. اما ممکن
اسـت (اسـتفاده از نسـل جدیدی از المپهای کممصـرف در چراغهـای راهنمایی که
انـرژی خـود را از طریـق سـلولهای خورشـیدی تامیـن میکننـد)، موضوع جـذاب و
کاربردی تـری بـرای سـایرین بـه نظر برسـد که میتـوان درباره آن نوشـت.
بـه همین خاطر انتخاب موضوع و سـوژه مناسـب برای نوشـتن، بسـیار اهمیـت دارد.
ایـن مسـاله در روزنامه نـگاری بـه ارزش خبـری یـا مفهومـی شـناخته میشـود. افراد
معمـوال نوشـتههایی را میخواننـد کـه موضوعـات آنهـا دربرگیرنده یک یـا چند اصل
زیر باشـد :
1. افراد نوشـتهای را میخوانند که به محتوای آن (نیاز) دارند. مانند خیلی از مسـائل
روز که با آن درگیر هسـتند. مانند نیاز به دانسـتن زمان و شـرایط ثبتنام در یک طرح
آموزشی؛
2. افراد نوشتهای را میخوانند که محتوای آن روی زندگی یا کار آنها (تاثیر مستقیم)
داشـته باشد. مانند تاثیرات اسـتفاده طوالنیمدت از تلفنهای همراه بر عملکرد مغز؛
3. افـراد نوشـتهای را میخواننـد کـه محتـوای آن بـه (رویـا) یـا (عالقمنـدی) آنهـا
پرداختـه باشـد. ماننـد آیـا فرازمینی هـا وجـود دارند؟
4. افـراد نوشـتهای را میخواننـد کـه محتـوای آن باعـث افزایش (دانش) آنها شـود.
مانند روش تعیین سـن سـنگوارهها؛
5. افـراد نوشـتهای را میخواننـد که محتـوای آن موضوعی را (آمـوزش) دهد. مانند
چگونـه میتوانیم سـوژههای خوبـی را برای نوشـتن انتخاب کنیم؟
نکتـه بسـیار مهـم دیگر در سـوژهیابی نوشـته ها تعـداد و نـوع مخاطبان اسـت. اینکه
موضـوع مـا بـرای چـه مخاطبی و احتمـال چـه تعـداد از افـراد میتواند مفیـد و جذاب
باشـد. در سـوژهیابی بـرای نوشـتن مطالـب میبایسـت بـه جغرافیـای مخاطبین نیز
توجه کنید. مخاطب شـما در شـهر یا روسـتای محل سـکونت شماست یا مطلب شما
در هـر شـهر و اسـتان یا حتی کشـوری خواننـده دارد.